LA NARRATIVA DES DE 1939 FINS A L'ACTUALITAT


Camí de l'exili
La pèrdua de la guerra comportà l'extinció absoluta de les institucions republicanes i l'eliminació sistemàtica de tots els organismes culturals. Abolides les institucions democràtiques, declarats il·legals els partits polítics i anul·lats els sindicats, sense llibertat d'associació, de premsa, de pensament ni d'expressió, la misèria intel·lectual de la postguerra fou catastròfica. La cultura valenciana va patir aleshores un procés intens d'espanyolització castellanitzant.

Molts escriptors sofriren depuracions professionals, deportacions o penes de presó. El nombre dels que escolliren l'incert camí de l'exili fou també considerable. La dictadura del general Franco tallà de soca-rel l'activitat dels escriptors que havien començat abans de la Guerra Civil i, d'altra banda, els que començaren a escriure a partir de 1939 es trobaren amb un panorama desolador, sense referències.

La falta d'escriptors, d'editors i de públic lector, així com l'aïllament dels models exteriors, féu que la producció narrativa valenciana coetània es mantinguera fidel als gèneres més tradicionals i desfasada respecte a les tècniques modernes. Els primers vint anys de la postguerra, en valencià només es van publicar nou novel·les que, bé responien al model del realisme del segle XIX (1960: Enric Valor, L'ambició d'Aleix), bé presentaven un estil de novel·la rosa, melodramàtica o sentimental (1962: Maria Ibars, Vides planes; 1965: Maria Ibars, L'últim serf), o bé transmetien inquietuds catòliques (1953: Miquel Adlert, I la pau) o socials (1967: Maria Beneyto, La dona forta).
Als anys seixanta, com a conseqüència de la recuperació econòmica, s'accentuà la represa cultural salvant unaquantitat enorme d'obstacles. El franquisme, pressionat per l'oposició i per la política internacional, hagué d'acceptar una lleugera liberalització en alguns àmbits de la vida pública i cultural.

Fins a la fi de la dècada dels seixanta els nostres narradors conrearen sobretot la novel·la psicològica i la realista, amb algunes característiques peculiars, com la referència constant a la Guerra Civil, tant en La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, com en Incerta glòria, de Joan Sales, les millors del moment.
També s'escrigueren novel·les realistes i de recreació d'un món mitificat, com veiem en Els horts, de Martí Domínguez Barberà, i en Bearn o la sala de les nines, on Llorenç Villalonga novel·là la vida de don Toni de Bearn, un vell aristòcrata il·lustrat, enciclopedista i escèptic de la Mallorca rural del segle XIX.


Durant els anys setanta van aparéixer una sèrie descriptors joves que van provocar ulna profunda transformació en el panorama de les nostres lletres. La nova forma de pensar, de veure la vida i la literatura que tenen aquests escriptors és producte d'una sèrie de fets històrics importants, com la revolta del maig del 1968* a París, la crisi del marxisme i la lluita contra el règim franquista. Els membres de la nova generació mantenen una actitud rebel enfront de les convencions i de l'educació que han rebut i es mostraran inconformistes davant de la seua societat. A nivell estètic trobem una diversitat que va des del psicologisme i el lirisme a l'experimentació de tècniques i recursos narratius o l'interés pel cultiu de la narrativa de gènere (novel·la negra, novel·la eròtica, de ciència-ficció…).

En aquesta època hi ha un creixement de la infraestructura editorial. L'arribada de la democràcia va unida a un canvi radical en la consideració legal i social del català. El reconeixement de la cooficialitat i l'entrada en el sistema docent va contribuir a la normalització del nostre circuit literari. Els premis literaris augmenten en nombre i en dotació econòmica; també hi ha un augment en l'edició de títols, encara que les xifres de venda estan massa condicionades per la situació anterior (recordem el context històric de la postguerra).
Ara que el context és més favorable, algunes editorials tornaran a intentar la incorporació de l'anomenada narrativa de gènere, aquelles novel·les i contes adreçats a un públic nombrós, que s'acosta a la lectura sobretot amb la finalitat d'entreteniment. Apareixen noves col·leccions de novel·la policíaca, a més d'obres de terror i misteri, novel·la eròtica i novel·la de ciència-ficció, on Manuel de Pedrolo és una referència inqüestionable.
En aquest període de la narrativa catalana comparteixen la vida literària els autors ja consagrats de l'etapa anterior (Pere Calders, Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga, Manuel de Pedrolo, Joan Perucho…) i els autors joves que s'incorporen ara. Des dels primers anys podem detectar dos corrents alternatius simultanis: la subversió revolucionària del model heretat i l'aprofundiment renovador d'aquest model.
Aquesta novel·la de gènere (ciència-ficció) de Manuel de Pedrolo i el seu recull de contes Trajecte final figuren entre els més venuts en la literatura catalana.
L'any 1968 precisament eixia al carrer el recull de contes de Terenci Moix titulat La torre dels vicis capitals, que aportava a la literatura catalana el primer senyal inequívoc dels canvis en la norma literària dominant. El realisme compromés, la bandera literària enlairada pels joves escriptors de la postguerra, és abandonat per la nova joventut que irromp en el món de les lletres a partir del 1968. Una nova temàtica i una nova concepció del relat imposaran una norma literària alternativa.
Aquesta narrativa experimental s'endinsa amb voluntat de recerca formal i d'experimentació tècnica: deixa sovint de banda els elements tradicionals de la novel·la (arguments, personatges, estructura lineal, etc.) per disposar d'una forma més imaginativa de mostrar la realitat. Una de les novetats destacables que acompanyen aquest corrent d'avantguarda és la presència notable d'escriptors valencians i mallorquins.

Paral·lelament a aquest corrent revolucionari i experimental en sorgeix un altre, també de gran varietat interna, caracteritzat en última instància per l'afany de transformar i modernitzar la novel·la i el conte, tant en l'àmbit de la temàtica (temes inusuals o socialment tabú) i de la història (pot incloure reflexions teòriques sobre l'acte creatiu) com del relat (recursos des del monòleg interior fins al collage, des del frenètic joc dels salts temporals fins al discurs directe narrativitzat i la barreja d'enunciats).
Auge internacional de la novel·la històrica: èxits de Robert Graves, Margueritte Yourcenar o el mateix Umberto Eco, amb l'obra El nom de la Rosa.
Hi apareixen delimitats clarament un parell de models: el de la novel·la històrica i el de la novel·la testimonial. En la narrativa de ficció l'autèntic esclat l'aporta la novel·la històrica. És el moment de l'elaboració de novel·les històriques de clar plantejament reivindicatiu nacionalista (durant la postguerra,  només s'explica una "part" de la història).  Exemples d'aquest corrent són Crim de germania de Josep Lozano i La teranyina de Jaume Cabré.

Tanmateix, a mesura que passa el temps, s'utilitza el model de novel·la històrica per a expressar noves inquietuds creatives, com la lliçó per al temps present extreta d'un esdeveniment del passat i la voluntat instructiva de formació moral de l'ésser humà. En altres obres, els autors centren l'objectiu principal en la formació moral del lector a través de l'exemple d'episodis i personatges històrics estrangers. Fins i tot alguns autors només agafaran el model per reciclar-lo i transformar-lo en un d'absolutament nou ( en aquest cas no es mostrarà interés per la recreació fidedigna de l'època i dels personatges, la història esdevé, doncs, una mena d'escenografia).

L'obertura duta per la democràcia explica també la revifalla d'un altre gènere lligat al context: la novel·la testimonial. La crònica ficcionada dels fets de la Guerra Civil i de la postguerra apareix ara amb més possibilitats d'expressió. Però les noves possibilitats originades per la desaparició de la censura franquista són aprofitades per les autobiografies, memòris i dietaris, que coneixen un autèntic auge. 

Si hem d'esmentar alguns autors d'aquesta èpocs, destaquem tres narradors pont: Baltasar Pórcel, Terenci Moix i Montserrat Roig. I cinc noms singulars: Jesús Moncada, Quim Monzó, Carme Riera, Jaume Cabré i Joan Francesc Mira.


Notes:
* L'any 1968, el de la cèlebre revolta del maig parisenc i de les protestes incansables contra la intervenció militar dels EU al Vietnam i contra les discriminacions racials, marca el punt àlgid d'aquest període. La joventut contestatària dels EU impulsa la cultura "hippie", que propugna valors com la defensa de la pau i de la llibertat individual. El rebuig de les convencions burgeses dels pares, amb el culte al benestar  material i al pràctica de la doble moralitat, desemboca en l'automarginació del sistema social dominant. El menyspreu per aquest sistema burgés i la reivindicació de la llibertat sexual sintetitzen, a manera d'eslògans, la revolta "hippie" contra el món heretat de les generacions anteriors.
La joventut europea dels països democràtics, sobretot la universitària, recull el missatge de la revolta nord-americana i sotmet el sistema vigent heretat dels seus pares a una dura crítica, que a França conclou amb l'explosió revolucionària del mes de maig.
És l'hora també de les grans experiències rupturistes en l'àmbit de la creació artística i literària (que s'havia iniciat amb les avantguardes de principi de segle, però que es va veure truncat per la guerra). 
Aquest moviment juvenil contestatari que recorre el món occidental, arriba tard i malament a l'estat espanyol franquista, però hi penetra. I amb la seua arribada obria les portes a una nova època amb noves concepcions en l'àmbit social i en l'àmbit artístic. Les últimes alenades de la modernitat arribaven justament quan la mort de Franco i la implantació del sistema democràtic permetien accelerar el procés de sintonització amb els corrents de pensament i els moviments artístics i literaris del context occidental.






http://www.3cat24.cat/video/1127339 http://www.tv3.cat/videos/181542262 http://vilaweb.tv/?video=5536 http://www.escriptors.com/autors/villalongall/ index.php
http://www.cmvillalonga.cat